SVEIKO ŽMOGAUS KODAS

035 140 530

Europos kardiologų draugija fiksuodama širdies ir kraujagyslių sistemos ligų epidemijos lygį daugelyje pasaulio šalių – tame tarpe ir Lietuvoje (pirmoje vietoje mūsų žmonių mirštamumo priežastis yra širdies ir kraujagyslių ligos), rekomenduoja laikytis sveiko žmogaus kodo 035 140 530. Žinant savo sveikatos kodą galime kontroliuoti sveikumo rodiklius: Ką šis kodas reiškia?

Skaičius „0“ reiškia „nerūkyti“: negalima surūkyti nė vienos paprastos cigaretės, elektroninės cigaretės, cigaro, cigarilės ar kaljano. Rūkymas yra daugelio lėtinių ligų rizikos veiksnys ir sukėlėjas: rūkantys asmenys daug dažniau serga bronchitais, lėtine obstrukcine plaučių liga, plaučių vėžiu. Daugelyje šaltinių nurodoma, kad dėl rūkymo atsiranda 80 – 90 proc. visų lėtinių plaučių ligų. Rūkantiems tikimybė susirgti širdies ligomis yra aštuonis kartus didesnė negu nerūkantiems. Rūkymo žalą sveikatai galima sumažinti arba panaikinti metant rūkyti – mokslininkai tvirtina, jog praeina 15 metų, kol žmogaus organizmas visiškai išsivalo nuo rūkymo laikotarpiu į organizmą patekusių kenksmingų medžiagų. Mokslininkai nustatė, kad žmonių, kurie meta rūkyti iki 30 metų amžiaus, gyvenimo trukmė beveik nesiskiria nuo tų, kurie niekada nerūkė. Nustatyta, jog rūkymas mažina ne tik ištvermę, bet ir raumenų jėgą, nes dėl rūkymo sumažėja  baltymų atsinaujinimo greitis. Norite pašalinti iš savo gyvenimo šį rizikos veiksnį – imkitės veiksmų- jei rūkote-meskite rūkyti, o jei nerūkote – niekada nepradėkite. Papildomai skaitykite: https://www.manoseimosgydytojas.lt/zalingi-iprociai/ ; https://nerukysiu.lt/

Skaičius „3“ reiškia: kasdien greitu žingsniu nueiti  ne mažiau kaip 3 km arba mankštintis ne trumpiau kaip 30 min.  Mokslininkai nustatė, kad Fizinis aktyvumas –  vienas veiksmingiausių antidepresantų –   jis mažina depresiją per smegenų plastiškumo mechanizmus.  Optimalus fizinis aktyvumas, kuris tęsiasi 12-26 savaites, sumažina lėtinį nuovargį. Fizinis aktyvumas (kaip priešuždegiminė ir antioksidacinė priemonė) stimuliuoja galvos smegenis, sumažina Parkinsono bei Alzheimerio ligų riziką. Aiškiai nustatyta, jog sulaukus 50 metų, žmogaus raumenų masė ir jėga mažėja atitinkamai  apie 1 ir 3 proc. per metus. Sumažėjus raumenų masei ir jėgai, padidėja nutukimo ir cukrinio diabeto tikimybė. Fizinis aktyvumas treniruoja širdies raumens ląsteles, didiną kapiliarų (mažiausių kraujagyslių) kiekį griaučių raumenyse, pagerina raumenų aerobinį darbingumą.Aerobiniai pratimai – tokie kaip spartus ėjimas, bėgimas, važiavimas dviračiu, slidinėjimas, plaukimas ir kita) gerina širdies ir kraujagyslių sistemos funkciją, padeda kontroliuoti nutukimą, II tipo cukrinį diabetą, stresą, gerina kognityvines- pažintines funkcijas, padeda apsisaugoti nuo tam tikrų vėžinių susirgimų (storosios žarnos, krūtų, prostatos). Norite pašalinti iš savo gyvenimo mažo fizinio aktyvumo rizikos veiksnį – imkitės veiksmų – vaikščiokite, judėkite, sportuokite. Papildomai skaitykite: https://www.manoseimosgydytojas.lt/fizinis-aktyvumas/

Skaičius „5“ reiškia: suvalgyti kasdien 5 porcijas daržovių ir vaisių. „Tavo maistas tebūnie tavo vaistas ir tavo vaistas tebūnie tavo valgis“, – pasakė Hipokratas dar prieš 2000 metų. Yra rekomenduojama, jog žmogus per dieną turi suvalgyti ne mažiau kaip 500 g vaisių ir daržovių, dar kiti šaltiniai teigia, jog kad du trečdalius žmogaus paros raciono turėtų sudaryti daržovės, uogos ir vaisiai, ypač žali. Viena daržovių ir vaisių porcija yra santykinis produkto kiekis – obuolys, kriaušė, apelsinas ar apie 100 g salotų. Valgant vaisius ir daržoves organizmas gauna daug vitaminų, mikroelementų ir skaidulinių medžiagų. Vaisiuose ir daržovėse itin gausu fitocheminių medžiagų, kurios augalams suteikia spalvą, skonį ir kvapą bei pasižymi gerosiomis savybėmis sveikatai – mažina lėtinių ligų riziką:demencijos,hipercholesterolemijos, artrito, odos senėjimo, širdies ligų ir geltonosios dėmės pažeidimų. Norite atitikti  sveiko žmogaus kodo skaičių „5“ – kasdien valgykite daržoves ir vaisius: svogūnus-paprastus, baltuosius ir raudonuosius, česnakus, lapinius kopūstus, porus, brokolius,raudonas ir žalias vynuoges, obuolius, salierus, prieskonines žoleles, papriką, žaliuosius žirnelius, citrusinius vaisius, granatus, grybus, kivius, braškes, rabarbarus, avietes, gervuoges, slyvas, mėlynes, saldžiąsias bulves, morkas, molūgus, špinatus, apelsinus – valgykite daržoves ir vaisius. Papildomai apie mitybą skaitykite https://www.manoseimosgydytojas.lt/mityba/; https://www.manoseimosgydytojas.lt/rakto-skylute-sveikatai-palankesni-maisto-produktai/

Skaičius „140“ reiškia – sistolinis (viršutinis)  kraujo spaudimas yra mažesnis nei 140  mm/Hg . Optimalus kraujo arterinis kraujo spaudimas yra 120/80 mm Hg st. Arterinė hipertenzija, arba padidėjęs kraujo spaudimas kraujagyslėse, diagnozuojamas tada, kai sistolinis kraujo spaudimas (viršutinis monometro skalės skaičius) esant ramybės būsenos, pakartotinai pamatavus yra 140 mm Hg st ir/ar daugiau, o diastolinis (apatinis monometro skalės skaičius) yra 89 mm Hg st.ir/arba daugiau. Arterinis krasujo spaudimas dažniausiai kyla padidėjus kraujagyslių sienelių tonusui ir dėl per didelio skysčių kiekio organizme. Taip pat esant kai kurių rūšių navikams, sergant inkstų, nervų sistemos ir kitomis ligomis. Norėdami įvertinti, kokia yra Jūsų arterinės hipertenzijos rizika,  stebime (galimos 3 stadijos):

1. Hipertenzija (stabiliai didesnis kraujo spaudimas: 140 mm Hg st ir daugiau arba 90 mm Hg st. Bei daugiau;

2. Prehipertenzija (galimai padidėjęs kraujo spaudimas: 120-139 mm Hg st arba 80-89 mm Hg st.)

3. Normalus kraujo spaudimas (120 mm Hg st ir 80 mm Hg st. Ir mažiau.

Šie rodmenys taikomi suaugusiems, kurie nevartoja kraujo spaudimą mažinančių vaistų.

Galimi rizikos veiksniai, kurie prisideda prie pirminės hipertenzijos pasireiškimo, yra: per didelis druskos (natrio chlorido) vartojimas, nutukimas, fizinės veiklos stygius, mažas kalio jonų vartojimas (mažas daržovių vartojimas), rūkymas, aterosklerozinės plokštelės, kurios siaurina ir kemša kraujagysles, alkoholinių gėrimų vartojimas, estrogenai – hormonai, kurių yra kontraceptinėse tabletėse ir pakaitinės hormonų terapijos, palengvinančios menopauzės simptomus, vaistuose, stresas.

Siekiant sužinoti ar Jūs atitinkate sveiko žmogaus kodą „140“ reikia matuoti savo kraujospūdį. Arterinis kraujospūdis matuojamas taip: Reikia, kad sėdinčio rūbai nespaustų žasto, o ranka per alkūnės sąnarį būtų truputį sulenkta, dilbis padėtas ant horizontalaus paviršiaus delnu į viršų. Uždedama  arterinio kraujospūdžio manžetė (jei matuojama namuose elketroniniu kraujospūdžio aparatu). Kiekvieną kartą AKS matuojamas bent 2 kartus ir vertinamas vidurkis. Asmuo, kuris matuojasi savo kraujospūdį ar kuriam yra matuojamas  turėtų būti bent 30 min. nerūkęs, negėręs kavos at alkoholio ir bent 5 min. nekeitęs kūno padėties. Rekomenduojama pildyti tokią lentelę, kurią galėsite pateikti savo šeimos gydytojui, jei kreipsitės pas jį dėl sveikatos problemų:

VARTOJAMI VAISTAI

Vaistų dozėRytePer pietusVakareNakčiai
     

KRAUJOSPŪDŽIO REZULTATAI

DataRytas/VakarasKraujospūdisPulsas
 Rytas  
  Vakaras  
Rytas
 Vakaras

Pastaba: Kraujospūdį matuokite:

  • Rytais prieš valgį ir vaistų gėrimą;
  • Vakarais prieš eidami miegoti, prieš gerdami vaistus ar prieš eidami į vonią.

Įvertinkite savo kraujospūdį ir sužinokite, ar atitinkate sveiko žmogaus kodo skaičių „140“.

Skaičius „5“ reiškia – kraujyje bendrojo cholesterolio koncentracija turi būti mažesnė nei 5 mmol/l. Cholesterolis yra riebalai, visos mūsų kūno ląstelės sugeba gaminti cholesterolį, tačiau beveik visas jis yra gaminamas (sintezuojamas) mūsų kepenyse ir iš čia keliauja į visą organizmą.  Dalį chlesterolio mes gauname su maistu, dalį pasigaminame patys. Savo cholesterolio rezultatus mes sužinome, kai gydytojas paskiria atlikti biocheminį kraujo tyrimą – lipidų apykaitos tyrimą (lipidogramą). Lipidogramą  sudaro: Cholesterolis (bendras, mmol/l), DTL cholesterolis arbadidelio tankio lipoproteinai  (DTL) – daugiau nei 1 mmol/l, MTLcholesterolisarba mažo tankio lipoproteinai (MTL) – mažiau nei 3 mmol/l, ir TGL (trigliceridai) – mažiau nei 1,7 mmol/l. Iš perteklinio cholesterolio ant kraujagyslių sienelių pradeda formuotis aterosklerozinės plokštelės, dėl kurių susiaurėja kraujagyslių spindis. Užsikimšus kraujagyslei, nutrūksta kraujotaka, o tuo pačiu ir organų aprūpinimas deguonimi. Esant padidėjusiam cholesteroliui kyla aterosklerozės (koronarinės širdies ligos, smegenų kraujagyslių ligos ir kt.) rizika, kepenų ligų, diebeto, nutukimo, gali atsirasti inkstų ir kepenų patologijos. Norėdami atitikti sveiko žmogaus kodo skaičių „5“ turime atlikti kraujo tyrimą, sužinoti savo cholesterolio rezultatus ir, esant cholesteroliui didesniam nei skaičius „5“, turime koreguoti savo gyvenseną – mažinti antsvorį, didinti fizinį aktyvumą, peržiūrėti savo mitybą, išmokti valdyti stresą.

Skaičius „3“ reiškia – mažo tankio lipoproteinų cholesterolio MTL-ch („blogojo cholesterolio“) koncentracija kraujyje turi būti ne didesnė kaip 3 mmol/l. Pagrindinė MTL-cholesterolio funkcija yra cholesterolio transportavimas į audinius, kur jis naudojamas medžiagų ir steroidinių hormonų sintezei. MTL koncentracijos nustatymas tampa svarbus norint įvertinti aterosklerozės riziką. Yra nustatyta, kad perteklinis cholesterolis oksiduojasi ir kaupiasi arterijose kartu su jungiamuoju audiniu ir kalciu formuodamas aterosklerozinę plokštelę, ko pasekoje susiaurėja arterijos spindis ir blogėja organų aprūpinimas gyvybiškai reikalingu deguonimi, ir taip didėja rizika mirti nuo širdies ir kraujagyslių ligų. Norėdami atitikti sveiko žmogaus kodo skaičių „3“ turime atlikti kraujo tyrimą, sužinoti savo MTL cholesterolio rezultatus ir, esant cholesterolio MTL-ch rezultatui didesniam kaip 3 mmol/l, turime kreiptis pagalbos į savo šeimos gydytoją ir kartu koreguoti savo gyvenseną – mažinti antsvorį, didinti fizinį aktyvumą, peržiūrėti savo mitybą, išmokti valdyti stresą.

Skaičius „0“ reiškia „neturi būti antsvorio ir cukrinio diabeto“. Kūno svoriui nustatyti yra naudojamas kūno masės indeksas arba KMI, kuris apskaičiuojamas pagal formulę: KMI = svoris (kg) / ūgis (m)². Optimalus svorio indeksas  – nuo 18,5 iki 25. KMI esant didesniam nei 30,0 diagnozuojama liga – nutukimas. Jei mes valgome per daug, fiziškai judame per mažai, perteklinės kalorijos kaupiamos kūno riebaliniame audinyje, o per didelis riebalų kiekis yra rizikos veiksnys kone visoms lėtinėms ligoms atsirasti, tame tarpe ypač Širdies ir kraujagyslių ligoms ir II tipo cukriniam diabetui.  Pasitikrinkime savo KMI:

KMI mažiau nei 18,5Per mažas kūno svoris
KMI  nuo 18,5 iki 24,9Normalus kūno svoris
KMI nuo 25,0 iki 29,9Antsvoris
KMI nuo 30,0 iki 34,9I laipsnio nutukimas
KMI nuo 35,0 iki 39,9II laipsnio nutukimas
KMI 40,0 ir daugiauIII laipsnio nutukimas
 
   


                  Cukrinis diabetas (toliau – CD) – įvairių paveldimų ir įgytų priežasčių sukeltas medžiagų apykaitos sutrikimas, lėtinė liga, kuria sergant dėl insulino gamybos, sekrecijos ir jo poveikio pakitimų (audinių atsparumo insulinui) arba dėl abiejų priežasčių sutrinka visa medžiagų apykaita (angliavandenių, baltymų, riebalų), atsiranda lėtinė hiperglikemija ir daugelio organų (ypač akių, inkstų, nervų, širdies ir kraujagyslių) ilgalaikis pažeidimas ar disfunkcija.

CD diagnozuojamas atliekant glikemijos tyrimus veninėje kraujo plazmoje ir esant CD būdingiems žemiau nurodytiems simptomams, ir bent vienam hiperglikemijos rodikliui, nurodytam lentelėje arba vieno mėnesio laikotarpiu atlikus bent du tyrimus, tačiau ne tą pačią dieną, ir nustačius didesnę negu 7,0 mmol/l glikemiją nevalgius, nors CD būdingų simptomų nėra;

Angliavandenių apykaitos sutrikimasNustatymo sąlygosGlikemija (mmol/l) veninėje kraujo plazmoje
CDglikemija nevalgius ir (arba)>= 7,0
po 2 val. 75 g gliukozės krūvio arba abu kriterijai>= 11,1
Gliukozės toleravimo sutrikimasglikemija nevalgius ir< 7,0
po 2 val. 75 g gliukozės krūvio>= 7,8 ir < 11,1
Sutrikusi glikemija nevalgiusglikemija nevalgius ir>= 6,1 ir < 7,0
po 2 val. po 75 g gliukozės krūvio< 7,8

Pirmojo tipo CD (E10) įtariamas, jei yra pirmojo tipo CD būdingų simptomų ir požymių: poliurija (dažnesnis šlapinimasis), polifagija (dažnas alkis, didesnis ar nuolatinis noras valgyti), polidipsija (padidėjęs troškulys, noras gerti), svorio kritimas, regėjimo sutrikimai, o atliekant tyrimus nustatoma CD diagnostikos kriterijus atitinkanti padidėjusi glikemija. Dažnai nustatoma ketonurija ir (ar) ketoacidozė:

 Antrojo tipo CD (E11) diagnozuojamas, jei aptinkama padidėjusi, CD diagnostikos kriterijus atitinkanti glikemija ir yra antrojo tipo CD būdingų simptomų ir požymių (pvz.: dažnesnis ar naktinis šlapinimasis, troškulys ar didesnis apetitas, nuolatinis nuovargis, galūnių tirpimas ar dilgčiojimas, regos sutrikimai, sausa ir niežtinti oda, svorio netekimas, šlapimo takų infekcija, lytinių organų grybelinė infekcija). Sergantysis antrojo tipo CD dažnai simptomų nejaučia. Antrojo tipo CD diagnozuoja šeimos gydytojas, vidaus ligų gydytojas, vaikų ligų gydytojas, gydytojas endokrinologas ir gydytojas vaikų endokrinologas. Diagnozavus 2 tipo CD, pacientą yra nedelsiant ištiriamas dėl galimų diabeto komplikacijų.

Todėl norėdami atitikti sveiko žmogaus kodo skaičių “0” mes turime neturėti antsvorio, t.y. KMI turi būti nuo 18,5 iki 25 ir neturėti cuktinio diabeto – tai galime sužinoti nuvykę pas šavo šeimos gydytoją ir atlikę būtinus tyrimus.

Pasitikrinkime savo rodiklius ir sužinokime, ar atitinkame sveiko žmogaus kodą – 035 140 530. Jei ne – nieko nelaukime ir jau šiandien imkimės primonių.

Būkite sveiki,

UAB „Mano šeimos gydytojas“

Kitos naujienos